Morups Friskolas elever går i åldersblandade klasser: F-1, 2-3, 4-5 och 6.
Skolan öppnar kl. 06.15 med fritidsverksamhet. Undervisningen börjar kl. 08.30 för samtliga elever. Förskoleklassen slutar 12.30 alla dagar. Därefter är det ”Lillfritids” för de som behöver fram till bussarna går eller till dess man blir hämtad. Årskurserna 1-6 slutar kl. 14.00 alla dagar. Därefter åker man antingen buss hem eller så är man på Storfritids tills man blir hämtad.
Lunchen levereras från Björnhults golfrestaurang. Maten är näringsriktig och vikt läggs på närproducerade råvaror. Mjölken är ekologisk.
Mellanmål serveras dagligen till alla fritidsbarn.
Fritids stänger kl. 17.00 varje dag.
Undervisningen följer läroplanen. Under förmiddagen arbetar eleverna i huvudsak med kärnämnen (matte, svenska, engelska och idrott). Arbetet på eftermiddagen ägnas åt SO, NO, bild, musik, idrott, jag & gruppstärkande arbete och ämnesövergripande teman.
Sexåringar i skolan
Sexåringarna som börjar i Morups Friskola integreras mjukt in i verksamheten. Arbetet med dem består till stor del av social träning, att lära sig samarbeta, veta vem man är, öva basfärdigheter, att stimulera sinnena genom att erbjuda många olika material och att vara ute tillsammans och upptäcka närmiljön. I denna verksamhet deltar också i viss mån sjuåringarna men sexåringarna har också mycket egen verksamhet i liten grupp. Skolan ska tillgodose varje barns behov utifrån deras egna förutsättningar.
Rektor och personal
Vår rektor, Christina Stenman har huvudansvaret för det pedagogiska arbetet. Den administrativa och ekonomiska ledningen svarar föreningens styrelse för. Utöver rektorn har skolan tretton anställda som pedagoger/fritidspersonal/skolsköterska/husmor m.m.
Skolråd
Skolråd
Skolrådet består av två barn och föräldrar från varje åldersgrupp som träffas två gånger per termin.
Skolbuss
Vi anlitar Strandbergs Buss i Skogstorp. Vi försöker i största mån tillgodose alla genom att finna lämpliga rundor för busstiden samt barnens säkerhet. Bussen finansierar skolan själv.
Det kostar inget för eleverna att åka med.
Miljö och omgivning
Morups friskola ligger mitt i byn i ett äldre skolhus med stor och härlig skolgård. Omgivningen består av åkrar och ängar med närhet till idrottsplats och fotbollsplaner. Skogen med motionsslinga och pulkabacke åt öster, havet åt väster och lantbruken runt om, ger många möjligheter för uteaktiviteter och sambandet människa – miljö kan lätt synliggöras. Genom att verka mitt i byn och i liten skala får barnen nära kontakt med människor i olika yrken och åldrar och de blir delaktiga i byns vardag.
Skolgården är utformad så att den uppmuntrar till experiment och fantasi med stora möjligheter till både lek, rörelse och studier utomhus. Naturens kretslopp tydliggörs genom kompostering, källsortering och odling.
Rökning
Det är inte tillåtet att röka inom skolans område. Om skolan upptäcker att någon elev röker kontaktas vårdnadshavare omedelbart.
”Unika” aktiviteter
Varje år dagen innan eleverna går på sportlov, är det dags för fest! Då har elever och lärare en mysig fredagskväll tillsammans med olika aktiviteter. Ett par dagar innan jullovet, anordnas ”julabadet” en heldag på Klitterbadet för hela skolan. Vi åker även till Falkenbergs Ishall för skridskoåkning.
Föräldrar till barn på friskolan
Föräldrar ser vi som en viktig resurs för att skapa en bra miljö för både barn och personal. Vi välkomnar ert samarbete och engagemang. Varje vår ordnas en fixardag där man röjer upp på skolgården. Fixardagen är en trevlig sammankomst och en möjlighet att lära känna varandra. Dagen avslutas med gemensam picknick och korvgrillning.
Klagomålshantering för Morups friskola
Syfte
Syftet med denna rutin är att säkerställa en effektiv och rättvis hantering av alla klagomål från föräldrar, personal och andra intressenter, med målet att upprätthålla en hög kvalitet på utbildningen.
Omfattning
Denna rutin gäller för alla typer av klagomål som rör verksamheten vid Morups friskola.
Ansvar
Huvudman är ytterst ansvarig för klagomålshanteringsprocessen.
Rektor för förskolan ansvarar för att hantera det praktiska arbetet med klagomål.
Dokumentation och Sekretess
All information och dokumentation som rör klagomål ska hanteras med högsta sekretess och enligt gällande dataskyddslagar. Endast personal som direkt är inblandad i klagomålshanteringen har tillgång till dessa uppgifter.
- Information
– Vid inskolning får föräldrar information om skolans klagomålshantering, både skriftligen och muntligen.
– Information om hur och var man kan lämna klagomål finns utplacerad vid rektors kontor och på skolans hemsida. - Mottagande av Klagomål
– Klagomål lämnas skriftligen via e-post, brevlåda på skolan eller fysiskt till någon av pedagogerna/rektor/huvudman.
– Alla mottagna klagomål lämnas till huvudman med information om datum, innehåll och inblandade parter. - Bekräftelse
– Huvudman gör en skriftlig bekräftelse på mottagandet av klagomål, utreder och återkopplar skyndsamt till den som lämnat klagomål. - Utredning
– En första granskning av klagomålet genomförs av huvudman och rektor för att bedöma dess allvarlighetsgrad och bestämma nödvändiga åtgärder.
– Utredningen av klagomålet ska starta inom tre arbetsdagar efter att det har mottagits och involvera intervjuer och insamling av dokumentation vid behov. - Åtgärder
– Beroende på klagomålets natur, ska åtgärder planeras och genomföras. Dessa kan inkludera medlingsmöten, extra stöd till barnet, utbildningsinsatser för personalen eller andra relevanta åtgärder.
– Klaganden informeras om vilka åtgärder som planeras eller har genomförts. - Uppföljning
– Uppföljning ska ske för att säkerställa att de vidtagna åtgärderna har varit effektiva och att liknande problem inte uppstår igen.
– Klaganden ska kontaktas för en uppföljningsdialog inom en månad efter att åtgärderna genomförts. - Utvärdering och förbättring
– Alla klagomål och de åtgärder som vidtagits ska regelbundet utvärderas av huvudman tillsammans med rektor.
– En årsrapport om klagomålshanteringen ska sammanställas och presenteras för skolans styrelse.
Denna rutin säkerställer att Morups friskola hanterar klagomål på ett strukturerat, effektivt och rättvist sätt, med barnens bästa i fokus.