Skip to content

Synpunkter om verksamheten

Klagomålshantering

Syfte

Syftet med denna rutin är att säkerställa en effektiv och rättvis hantering av alla klagomål från föräldrar, personal och andra intressenter, med målet att upprätthålla en hög kvalitet på utbildningen.

Omfattning

Denna rutin gäller för alla typer av klagomål som rör verksamheten vid Morups friskola.

Ansvar

Huvudman är ytterst ansvarig för klagomålshanteringsprocessen.
Rektor för förskolan ansvarar för att hantera det praktiska arbetet med klagomål.

Dokumentation och Sekretess

All information och dokumentation som rör klagomål ska hanteras med högsta sekretess och enligt gällande dataskyddslagar. Endast personal som direkt är inblandad i klagomålshanteringen har tillgång till dessa uppgifter.

Information

  • Vid inskolning får föräldrar information om skolans klagomålshantering, både skriftligen och muntligen.
  • Information om hur och var man kan lämna klagomål finns utplacerad vid rektors kontor och på skolans hemsida.

Mottagande av Klagomål

  • Klagomål lämnas skriftligen via e-post, brevlåda på skolan eller fysiskt till någon av pedagogerna/rektor/huvudman.
  • Alla mottagna klagomål lämnas till huvudman med information om datum, innehåll och inblandade parter.

Bekräftelse

  • Huvudman gör en skriftlig bekräftelse på mottagandet av klagomål, utreder och återkopplar skyndsamt till den som lämnat klagomål.

Utredning

  • En första granskning av klagomålet genomförs av huvudman och rektor för att bedöma dess allvarlighetsgrad och bestämma nödvändiga åtgärder.
  • Utredningen av klagomålet ska starta inom tre arbetsdagar efter att det har mottagits och involvera intervjuer och insamling av dokumentation vid behov.

Åtgärder

  • Beroende på klagomålets natur, ska åtgärder planeras och genomföras. Dessa kan inkludera medlingsmöten, extra stöd till barnet, utbildningsinsatser för personalen eller andra relevanta åtgärder.
  • Klaganden informeras om vilka åtgärder som planeras eller har genomförts.

Uppföljning

  • Uppföljning ska ske för att säkerställa att de vidtagna åtgärderna har varit effektiva och att liknande problem inte uppstår igen.
  • Klaganden ska kontaktas för en uppföljningsdialog inom en månad efter att åtgärderna genomförts.

Utvärdering och förbättring

  • Alla klagomål och de åtgärder som vidtagits ska regelbundet utvärderas av huvudman tillsammans med rektor.
  • En årsrapport om klagomålshanteringen ska sammanställas och presenteras för skolans styrelse.

Denna rutin säkerställer att Morups friskola hanterar klagomål på ett strukturerat, effektivt och rättvist sätt, med barnens bästa i fokus.